Hjemmedyrking,  hobby og håndarbeide,  Hus og Hage,  Husdyrhold,  Hverdagsliv,  Moder Jord

Våren er endelig her… på ordentlig!

Siden jeg skrev sist har vi mistet enda en bikube. Vi har med stor sorg konstantert hva som har gått galt.. eller i det minste hva vi tror. Og mange steg er tatt for å unngå at dette skjer igjen.

En del av problemet var mis-informasjon.. eller mangel på nødvendig informasjon når vi bestilte bikubene. Vi ble ikke gjort oppmerksom på at bunnene ikke er vinter-bunner her i Finland. Hadde vi som nybegynnere vist om dette hadde mye sorg blitt ungått. Som det er nå har vi fått et par gaver fra nettbutikken som plaster på såret, et par informasjonsbøker som faktisk ikke er direkte billige. Det er noe vi hadde behøvd allerede første året, og det er en ganske ynkelig plaster på en skikkelig stort sår, men vi får i det minste bruk for disse informasjonsbøkene.

Vi har skåret til såkalte Halltex plater for å kunne dekke til ventilasjonsåpninga i bunnen på disse såkalte sommer-bunnene til kassene vi har, etter råd fra en av eierne som bruker de samme kubene med de samme bunnene som vi har. Hun fortalte hun har halltex-plater i bunnen OG som lokk på kuben. Platen i bunnen fjerner hun når hun ser biene komme ut for å kjøle ned kuben, men hun pleier beholde lokket på toppen året rundt med mindre biene fortsatt sliter med å kjøle ned kuben på sommeren.
Vi planlegger å lage dobbel-halltex: Den underste platen med hull skåret i midten så vi kan legge en sukkerkake inn der, og en hel topp. På sommeren kommer vi til å fjerne den underste som har hull, og den øverste hele fjerner vi ved behov.

Jeg har planer om å skaffe sukkervann-beholder som vi setter inn i kuben i stedet for en vokskake, dette for å unngå veps som raider sukkervann-flaskene ved inngangen. I tillegg har vi stappet inn en todelt list i inngangen på kuben slik at de for øyeblikket kun har en 4 centimeters åpning på midten. Dette virker de å trives godt med, og jeg tror det er kun når det er høysesong for dem at vi skal fjerne disse listene. Vi akter sette de tilbake igjen på høsten sammen med musesperre slik at de får det enkelt å beskytte kuben mot robbere (veps, mus, you name it).

Utover dette har vi nå sett aktivitet i kuben disse siste tre dagene. Biene flyr flittig og samler pollen og dette fikk meg og J til å danse rundt i sirkel. At de sanker pollen betyr nemlig bare en ting: De har larver som skal spise, og dette igjen betyr at de har en aktiv dronning. Takk og lov! Denne kuben voktes nå som gull!

Vår mentor har tilbudt oss å kjøpe et par ubefruktede dronninger og ta en kake med egg og larver fra en av sine egne kuber og sette inn i en ny kube til oss om vi vil, pluss at han har lovet å ta svermer til oss dersom han blir kalt ut for å hente biesvermer hos folk. Vi har dermed planlagt å ta med et par kasser til han og etterlate der klar, fylt med kaker med honning og kaker med tomme kammer. Dermed kan han fylle svermer direkte uten at han må komme hit med en boks og deretter komme og hente den når vi har flyttet over i egne bokser. Vi har altså noen muligheter til å øke antall kuber. Vi har hatt planer om å ha rundt 6-8 kuber hele tiden og trodde vi var i mål i høst. I høst var vi.. men ikke nå lenger.

En annen sak er at selv om man gjør alt 100% korrekt kan likevel kuber dø uten noen ordentlig forklaring. I noen tilfeller dør de fordi de forstyrres i vinterdvalen. Om de forstyrres i vinterdvalen forlater de kulen og undersøker hva som skjer, og dermed kan de dø. Vi har gjort det vi kan for å sørge for at biene våre har en uforstyrret dvale med å plassere de bak låven der vi har gjerdet inn hele området fordi vi har våre mest verdifulle frukttrær der, og dette er uansett et område vi ikke oppsøker nevneverdig på vinteren. Biene er fysisk plassert noen meter vekk fra veggen på låven for å unngå at snøen faller på kuben når det går takras, og dermed forstyrres de ikke nevneverdig av lyden når vi starter bilen der inne. Slik skal vi fortsette å ha det helt enkelt. De må stå uforstyrret som best det går på vinteren.

Nåvel, fra summende prat til annet: Jeg har begynt jobben i hagen for å forberede til dyrking. For eksempel har jeg krafset jorden vekk fra veggene på dyrkebeddet der vi hadde gulrot i fjor. Jeg har nå stiftet fast plast på innsiden og fylt på to sekker til med jord, men vi behøver fire til for å ha en jordmengde som passer gulrot. Vi behøver også kanskje ti sekker jord for å fylle opp de andre to jord-bedene, men der må jeg også feste noe plast på innsiden slik at vi holder plankeveggene så tørre som vi kan. Dersom de holdes tørre vil de ikke råtne bort så fort.

I tillegg har jeg begynt jobben med å rense opp i jordbærbenkene våre. Av de tre store og den ene lille har jeg renset opp i to, og er halvveis i den tredje. Jeg har funnet ganske mange små baby-planter, noe som er veldig bra, vi kan behøve å bytte ut et par små som jeg ikke så noe antydning til grønt på, og resten kan vi plante i en benk ett eller annet sted på eiendommen: Oppe ved sitteplassen vår eller bak låven sammen med biene for eksempel.

Vi må nok bestille mer jord ett eller annet sted, og jeg skulle nok helst bestille en hel stor tilhenger full dersom vi kan få lånt oss en større tilhenger. Vi kommer til å behøve mer jord dersom vi skal fylle opp alle kassene våre fulle. For eksempel i gulrot-boksen trenger jeg nok minst fire sekker jord mer enn det vi har. Og vi har to bokser til som trenger mellom 6 og 10 sekker jord for å fylle opp hver enkelt benk, pluss at vi har planer om å bygge flere slike benker bak låven langs med veggen til gresskar og frilands agurk og tomat. Så vi må helt enkelt finne en plass å kjøpe jord så billig som mulig!


Legg inn en kommentar!

Translate »