Etter-sorg
Etter at vi oppdaget at fire kuber er døde har vi vært nedfor. Vi har rydda opp i de fire døde kubene, og vi vaska et par bunn-plater så vi kunne skifte bunnplate på de to som enda er i live så vi kunne rense opp vinterens døde bier også der. Vi har vasket alle kasser, bunn og topp, og hatt de i bastu for saneringa. Vi har også skylt av de vokskakene som hadde mugnet, selv om jeg vet at bier ikke påvirkes av mugg og sopp.
Denne perioden har vært lærerik. Vi har lært at vokskaker med mugg på ikke er en bekymring, bare å la de tørke før man setter de inn i en kube og biene renser opp så ikke det minste lille rest er igjen. Og vi har lært at bunnene vi har til våre bikuber er såkalte sommer-bunner med en stor firkantet ventilasjonsåpning dekket av metall-nett. Vi har ikke visst om dette og har ikke tettet den igjen, så de har hatt det fryktelig kaldt i kuben. Vår kontakt på nettbutikken vi har brukt mest fortalte oss at hun har ikke brydd seg med å skaffe såkalte vinter-bunner som er tette, i stedet har hun kappet til en bit Haltex-plate og lagt i åpningen i bunnen i stedet for å bytte den ut. I tillegg bruker hun Haltex-plate som dekker hele toppen under lokket som hun i prinsipp ikke fjerner på sommeren foruten om kuben skulle bli for varm. Dess varmere de har det også på sommer, dess tidligere kommer de ut på morgenen og dess mer legger dronningen i sommermånedene.
Vi hadde en bit med Haltex-plate, og vi skar umiddelbart til en plate til hver kube for topp og bunn og har stappet de på plass for en ukes tid siden. I dag har jeg kjevlet ut ambrosia, og når solen varmer enda litt til nå skal vi ned og legge noen remser på toppen av hver kube slik at de får litt ekstra mat. Nå vil vi virkelig ikke at de to siste kubene skal omkomme av hunger helt på målstreken og akter gjøre alt vi kan for å hjelpe de å vokse raskt opp til stor mengde bier igjen. Vi planlegger også en planlagt splitt: Kjøpe ei befrukta dronning og ta halvparten av biene i kolonien til en ny kube for å skaffe oss et par nye kuber kontrollert. Vi kommer til å tillate de å lage en par dronningceller og håper på at vi på kort tid kan gå opp til 4-6 kuber igjen før vinteren.
Vi er også mer besatt enn før på at nå skal vi bygge en platform til biene slik at de holdes litt opp fra bakken med metallben som musa ikke kan klatre på. Jeg har også nevnt muligheten for å bygge tre vegger og et tak som kan fjernes, som vi kan montere på når vinteren kommer og fjerne på forsommeren igjen, dette vil hjelpe biene enormt i vinter-dvalen når kuben står mer isolert. Vi har lest om andre birøktere som over-vintrer biene inne på låven men dette er ikke et alternativ for oss siden vi bruker låven mye i løpet av vinteren. Vi har vedskjulet der, og vi parkerer både traktor og bil der, de skulle bli forstyrret i vinterdvalen hele tiden av lyd og/eller vibrasjoner, og dette tar livet av bier. Vi så tegn til at biene har blitt forstyrret av vinterdvalen i de kubene som var døde, og vi akter å unngå dette alt vi kan.
Vi må bare ta lærdom av disse katastrofene, og prøve å gjøre det beste utav det som har skjedd. Det er ikke så mye annet vi kan gjøre nå i dag.
I tillegg har jeg også lest om forskjellige arter av bier, hvilke som brukes mest og deres karakter-egenskaper, og jeg vet nå vilken sort jeg kan tenke meg å kjøpe befruktet dronning av dersom vi kan få tak i de. Dersom jeg kan få tak i de vil jeg har Carniolan-bier, disse er mer tolerante for kaldt og vått vær, noe som gjør at de gjerne kommer i gang mye tidligere enn andre arter, samt flyr tidligere på morgenen, senere på kvelden, og litt lenger utover høsten. I tillegg kommer de seg gjerne ut mens det er litt lett fukt i lufta i stedet for å klumpe seg sammen inne i kuben. De er sterkere i vintertoleransen også, og for meg nå i den situasjonen vi er i nå føles det som et svært godt valg av bie.
Det hjelper også på at de er kjent for å være svært vennligsinnede og hardt arbeidende honningbier, noe som gjør dem til et populært valg i Norge i det minste. Buckfast-bier er også populære, men denne arten kommer med restriksjoner om bruk i områder der det finnes nordiske brunbier i ville kolonier, derav vurderer jeg ikke denne. Buckfast er nemlig en stabilisert hybrid det ikke er ønskelig å krysse inn i nordiske brunbiens genbank, og dermed utgår denne for meg. Jeg vet ikke om vi har noen nordiske brunbier i ville kolonier her, men jeg vil bare ikke ta sjansen.
En tredje underart heter «Krainer-honningbie», den kalles ofte Krainer eller Carnica. Også denne stammer fra alpene og balkan, en underart av bier som er sterk og arbeidssom, samtidig som den er vennlig og lett å arbeide med. Bakdelen med denne er at den ofte er svært svermevillig, og dette ønsker vi ikke å avle inn i våre kuber for mye av, derav vurderer jeg ikke denne spesielt sterkt. Likevel er det en tøff liten bie å ha i vårt nordiske klima. De kommer i gang svært tidlig på våren, noe som kan sørge for matmangel for dem tidlig på året og de kan behøve vår-foring i tillegg til høstforinga for at de ikke skal få problemer tidlig på året før blomster har kommet i gang. De kan også behøve pollen-kaker som støtteforing.
For å forklare litt dette med pollen og nektar for biene. Pollen er deres kilde til protein mens honningen er kilden til karbohydrater som de behøver. Mens honningen ikke blir skjemt, kun krystalisert, kan honningen bli ødelagt inne i kuben og bli skjemt, råtner, og dersom biene kommer i gang alt for tidlig for sesongen i ditt lokale område kan man altså behøve å fore de med pollenkaker også. For de spiser også pollen: Det er ved å spise pollen de yngre biene spiser for å modnes til fullt voksen alder, og de serverer dette også til dronningen for å hjelpe henne å legge egg. De pakker sammen pollen i kamrene med saliva og skaper noe som rett og slett blir et fermentert bie-brød av pollen. I tillegg lager pleierbiene dronning-geleen ved å spise en miks av honning og pollen som blandes med enzymer fra magen. Deretter skiller de ut dronning-geleen fra kjertler rundt munnen, og forer dette direkte til alle larvene i kolonien samt til dronningen. For å skape en dronning fores en larve nesten utelukkende med dette og ingenting annet, for å vokse seg vesentlig større enn en arbeider, samt utvikle reproduksjonsorganene. Alle arbeiderbier starter på samme måte, men fordi en vanlig arbeider-larve ikke fores utelukkende på dette men også får en stor del pollen og honning utvikles ikke reproduksjonsorganene når de utvikler seg fra larve til bie.
Dette har vært en smertefull prosess men også svært lærerik, og vi er fast bestemt å å lære godt av dette. Vi krysser nå fingrene for kommende sesong.
