Hus og Hage,  Husdyrhold,  Hverdagsliv

Sorgen er stor

I dag var første dag med temmelig varmt og lite vind på samme tid. Det har vært varme dager men det har vært så kald vind så vi har ikke villet åpne bikubelokkene for å se hva som skjer der av redsel for å drepe dem med for kald vind. I dag var dagen kommet med varme og lite vind, og vi kostet på oss en lynrask titt under lokket.

Native Bees of Virginia - Norfolk Botanical GardenOg vi sørger. Fire kuber er full av døde bier, og det er ikke fordi de manglet mat. De hadde mat i kakene sine enda, så vi aner faktisk ikke hvorfor de døde. Men fakta gjenstår… vi har to kuber med levende bier, men selvklart ingen måte å vite at de har en dronning i live. Vi ville ikke begynne å løfte ut kakene for å sjekke akkurat det, men det var mange bier i live i de to kubene. Mer i den ene enn den andre, men like fullt var det bier i live.

Så jeg er i sorg. Dette er tungt. Det gjør vondt å vite at de har dødd under mitt og J sitt vaktskift, uten at vi kan forklare hvorfor. Vi hadde samlet kubene sammen, vi hadde hauget opp mye granris rundt de, og likevel døde fire av seks kuber. Vi hadde problem med mus som koste seg under kubene og knasket på noe, vi vet enda ikke om musa klarte å ta seg inn i kubene, men vi kommer til å finne det ut når det er enda varmere så vi kan begynne å løfte unna bunn og lokk ordentlig.

Så nå står vi med seks kuber som vi må desinfisere før vi tør bruke de på noen bier. Kakene derimot må vi nok bare smelte ned, og jeg mistenker vi ikke kan bruke rammene på nytt. Voksen skal jeg koke ordentlig, jeg skal kjøpe en saftpose eller silepose som jeg skal legge voksbitene inni slik at det meste av grumset blir igjen inne der mens jeg smelter ned. Voksen skal vi i det minste bruke… Jeg må vel til å bestille silikonform for å lage mine egne bie-ark nå.

Legg inn en kommentar!

Translate »