-
Overraskelse med posten!
En god venninne i Sverige bestemte seg for å overraske meg! I dag fant jeg denne i postkassa! En helt perfekt gave og så passende at jeg fant den på valentinsdagen dessuten!

-
Berike hverdagen for dyrene dine
Siden jeg er i farta med å snakke fjær og nebb tenkte jeg også ta opp temaet med å berike hverdagen også til hønsene. Tenk deg å være innestengt på kjøkkenet med en dobøtte og ei seng hele den lange kalde vinteren. Skulle ikke du bli halvsprø og klatre på veggene om du ikke hadde noe å okkupere hodet med?
Jeg kan tenke meg dette gjelder også høns. Dermed har jeg fundert på hvordan jeg kan berike hverdagen til fjærfe små (og store) under vintermånedene.
En ide jeg har fått er å bruke en kattetunell. Kanskje feste noe filt på innsiden så de ikke sklir på de ganske glatte stoffene som gjerne brukes, men ellers bare legge de ut på gulvet og kanskje kaste litt godbiter inn.
Jeg har planer om grønnsaksball, en nettball som jeg henger opp på noe og legger grønnsaker inni slik at de må jobbe litt for å få tak i godbitene.
De skal få gravegrop i hønsehuset, gjerne en balje inni et bildekk for eksempel der jeg kan kaste inn insekter, mark eller annet så de kan få grave. De skal så klart få sandbad, der jeg skal blande inn aske mot parasitter, og i tillegg planlegger jeg å henge opp kålhode eller melon til de så de kan hakke på det. Man kan også tre det aller meste av grønnsaker på ei snor og henge opp, men det er vikgit å fjerne snora når godbiten er hakket vekk så de ikke surrer seg inn i snora når den er tom.Men en annen ide jeg har fått er godbitballer til katt. Det kan man legge korn inni så fuglene kan rulle de rundt for å komme til godsakene inni. Dermed må de arbeide litt for snacksen, og det tar lengre tid for dem å spise de opp i stedet for å kun gi de noe. De skal også få husker, tykke greiner hengt opp så de gynger med de, og jeg funderer også på å sette inn et lite tre med avklippede greiner inn i hønsehuset så de kan hoppe rundt på det. Her er det viktig å tenke på eksakt hva slags godbitball du kjøper: En ball i vanlig hardplast er nei-nei å vurdere til en hakkende fugl siden dette kan sprekke opp og det kan brytes av små biter som vil være skadelig for dem. Det er viktig du kjøper en godbit-ball laget i materiale ment å tåle hardt tyggende katter eller hunder, da disse vil tåle hakkende nebb vesentlig bedre. Det finnes også godbitballer ment for høns eller papegøyer, og disse er så klart helt trygge å kjøpe. Ett merke er Kong, dette er riktig hard og tålelig gummi-materiale som jeg tviler på en fugl vil klare å hakke hull på svært lett.
Jeg har også sett bilder der de har laget hengende rep-stige til de å klatre rundt på, eller hengende cylofoner så de kan prikke på de med nebbet for å lage lyd. Så når vi er inne på det kan det kansje være en ide å lage ei lita dumpe til dem også kanskje? I tillegg kan man jo bygge et «hønse-gym», egentlig bare en samling stiger og platformer. Om jeg kler disse platformene med strie vil de ikke skli av og skade seg. I det store og det hele er det mye man kan bringe inn i hverdagen til fuglene for at de skal ha en litt mindre kjedelig vinter.Man kan også ha en pappeske med sammenkrøllet avispapir og spre godbiter i denne så de må rote rundt for å finne godsakene blandt alle biter papir. Dette fungerer nok ganske bra til de lærer å plukke papirkrøllene ut en etter en for å få renska for godbiter 😉
Man behøver jo ikke gi de alle leker med en gang, man kan gi de en leke en uke, og når de begynner bli lei av den kan de få en ny leke og den gamle flytter ut. Det sies til og med at høns kan sette pris på å se bevegelige bilder, så jeg har lest om de som viser film for hønene på vinteren. Jeg vet ikke helt om jeg skal gå riktig så langt, men ideen er fengslende!
Hakkeblokk er også noe man kan skape selv, med å presse sammen korn og kokosfett til en fast blokk som du serverer i ei balje, denne kan de hakke på og får dermed dekket en del av sitt hakke-behov i stedet for å hakke på hverandre. Noen baker disse med kokosfett og egg sammen, slik at den blir ekstra tørr og hard å hakke på, og det finnes et hav av ulike oppskrifter for egen hakkeblokk. Dersom du baker disse i ovnen kan du jo også legge til et hull i disse så de kan henges opp i stedet for å bare ligge i ei skål!
Om det ikke er frysegrader i hønsehuset kan du kanskje legge inn ei lita balje med flytende frukt og grønnsaksbiter, men det er viktig å passe på at balja ikke er så stor at de hopper oppi. Det er ingen fordel om de blir våte på bena selv om det ikke er frysegrader i hønsehuset; De kan likevel bli kalde. Jeg vet ikke om jeg selv er spesielt fan av dette, dette høres nok mer ut som ande-alternativer heller enn til høns, men man kan lage ei papp-eske med hull store nok til hodet å stikke inn og gjemme godbiter i tørt høy i stedet.
Jeg så også et bilde på nett av noen som laget et tårn av små papp-esker akkurat store nok for et par høner samtidig, og hun som postet bildet hadde limt de sammen og laget hull slik at det ble som en liten enkel labyrint inni. Hennes høner hoppet ut og inn og hoppet rundt der inne i tårnet og hadde stor moro med dette.
Om du strør med sagflis til hønene kan du jo helt enkelt la være å spre flisa. Om du kjøper sagflis pressa i blokk kan du jo bare bryte av ei kake og legge det inn og la hønene få gjøre jobben for deg. Jeg lover deg de vil elske å hakke og sparke rundt i den nye flisa, og antagelig vil de ha mye moro mens de sprer ut sin egen nye flis.
Du kan også feste hyller på veggen slik at hønene trygt og sikkert kan hoppe rundt, der kan være fordel at hyllene har anti-skli av en eller annen sort slik at de ikke sklir av hyllene og skader seg. Jeg har tenkt litt på å plassere ei ganske bred hylle foran vinduet så de kan hoppe opp der og se ut.
Dersom du har en lang tynn stav som festes på veggen kan du også tre på et lukka rør med godbiter, denne må de snurre opp før det detter ut en bit med godt fra et hull høyt opp, og dermed får de jobbe skikkelig for godteriet de får i denne.
Har dere noen ideer? 🙂
-
Grønne fingre, Helsehverdagen, Hjemmedyrking, Hus og Hage, Hverdagsliv, Jordbruk, Kjøkkenmesteren, Matprat, Moder Jord, Småprat
And so it begins!
I dag har vært en travel dag. Jeg har klippet opp melkekartonger jeg har spart på med tanke på å teste spire-sneglehus. Jeg tenkte melkekartongsider må være bra til det, for de tåler jo fuktighet 😉
I tillegg har jeg laget min egne hjemmelagede karamellsaus for å ha til hjemmelaget «karamellpudding». Jeg har ikke laget ordentlig karamell-pudding, jeg har laget «latmanns-versjonen»: Jeg laget hjemmelaget karamellsaus, og plandet noe av det i oppkokt fløtemelk før jeg hadde i mange gelatinplater. Oppskriften på Panna cotta er nemlig akkurat så enkel: Kok opp fløte og smelt ned gelatinplater du har bløtt opp i kaldt vann, og la det stivne noen timer. Det alene er utrolig godt, enda bedre om man smelter ned hvit eller lys sjokolade, men jeg tenkte om vi rører inn litt karamellsaus må det jo bli nesten samme som karamellpudding? Så vi tester. Det blir desserten i dag.
Grunnen til at jeg laget egen i stedet for å bruke ferdig eller pose-karamellpudding er at ALT i disse dager inneholder Karragenan og det er noe vi forsøker hardt å unngå helt. Jeg kobler det direkte til alle ganger jeg har vært skikkelig oppblåst og at jeg sakte men sikkert går opp i vekt tross at jeg ikke spiser voldsomme mengder, eller noe enormt med godterier.. 🙁 Nå unngår vi det totalt, og dermed betyr det at vi ikke kan kjøpe en eneste ferdig vaniljesaus, sjokoladepudding, karamellpudding, mousse eller alt annet som er så utrolig godt. Ikke for det, det skader ikke å få en spart i stjerten slik at vi lager alt fra grunnen av 😉

Fjerde revisjon. Antagelig flytter vi på maisen siden den kan bli litt høy, så vi får se om ikke maisen havner der lakrisrota er rett ved inngangen. 


Torv-pods er genialt for slike planter som skal sås flere på en og samme plass! 
De første sneglehusene 

Jeg brukte mest torvpods til blomster jeg skal så. 
Akkurat dette mini-drivhuset er designet spesielt for disse podsene. 
Det blir grilling til middag, og til dessert…. 
Hjemmelaget karamell-pannacotta! -
Bilder, Fra naturen, Gjenbruk, Grønne fingre, Håndarbeide, Hjemmedyrking, hobby og håndarbeide, Hus og Hage, Jordbruk, Moder Jord, Småprat
Våren er i anmarsj!
For en til to uker siden føltes det som våren hadde kommet, og jeg ventet at Kong Vinter skulle komme med et siste innrykk. Og jeg har ventet.. og ventet…. og ventet. Men Kong Vinter har glimret med sitt totale fravær foruten et par minusgrader om natta, vi har hatt sol og snøsmelt siden da. Det føles mindre og mindre sannsynlig at vi får et skikkelig vinter-smekk nå, men jeg kan enda ikke utelukke den muligheten.
Men dette betyr jo ikke at jeg ikke holder på med forberdedelser!


Hvitløken titter forsiktig frem! 


Begynnelsen til voksede brødposer så jeg slipper plast! 
Liten medhjelper holder oppsikt med at jeg gjør ordentlig jobb. 

Den første krokusen har tittet frem 
Vi brenner grangreiner nå mens det enda ligger snø på jordene så vi ikke utsetter skogen for unødvendig brannrisiko. 

Brødposen innvies 
Jeg har begynt å skisse opp hvordan det skal bli i veksthuset. Dette eksemplet er med 10 cm brede lecablokker til bed-kant 


Litt vanskelig med tegning når man har en katt i veien 
Dette eksemplet er min favoritt. Jeg ser for meg bedene bygget i tre så vi mister minimalt med plass. En slik løsning med lecablokker skulle vi miste 40+ cm bare til tykkelsen på blokkene! 
Rundstykker av surddeig. 
Og fint besøk på jordet vårt. Det er to stykker, men den andre var bak krattet der. -
Bilder, Grønne fingre, Hjemmedyrking, hobby og håndarbeide, Hus og Hage, Hverdagsliv, Jordbruk, Småprat
Velkommen til Cherry Gardens!
Nå får dere ha meg unnskyldt at jeg ikke har blogget på utrolig lenge men… jeg har nå flyttet! 1 mai rullet vi inn på gårdsplassen på vår lille gård, og det var begynnelsen på mye hardt arbeide. Dere får en real bildebombe nedenfor, men skikkelig rask recap her: Siden siste blogg har jeg pakket og vasket ut av gamle leiligheta i Norge, sagt farvel til familie og venner, kjørt evig langt, sovet alt for få timer før flyttebilen kom, og oppdaget hvor fantastiske naboer vi har. Bilen som kom for å hente flyttelass var intet mindre enn en semitrailer! Det er det som skjer når man får en halv vennetjeneste samtidig som man hjelper en venn; En kompis av J har transportfirma og hadde tilfeldigvis nå et oppdrag med leveranser til Lerøy Aurora nettopp på Skjervøy, og vi fikk en helt utrolig fantastisk pris på flyttelass av alt vi følte for å ta med oss samtidig som de slapp utgiftene med tom bil tilbake til Vaasa. Da tar man det man får, både av oppmøte… og ankomst.
Problemet med en semitrailer var veien opp til huset. Det var stopp for traileren 1,5 km fra huset pga litt smal vei og litt krappe svinger, så halve nabolaget stilte opp med traktorer og tilhengere, og bil og tilhenger, samt bærehjelp og på en snau time var hele bilen tømt og huset et utrolig kaos av møbler, flytteesker og sekker/poser. Vi har selvklart kjørt halve bygda rundt med en takknemlighetsgave (og fisk), og har allerede et flott inntrykk av folka som bor her. J har fått god kontakt med eldste sønn til ene naboen, som tilfeldigvis er en rørlegger 😉 Bra kombinasjon med en utdannet elektriker og rørlegger som kompiser, ikke sant? 🙂
Han har dessuten vært behjelpelig med traktor og graving for å bli kvitt en del av rosebuskene og forberede grunnen der drivhuset skal stå, samt transport av grus. en annen nabo kom og pløyde der potetlandet og grønnsakshagen skal være, så vi kunne komme i gang der. Vi har overlevd en tur på Ikea, montert maange nye møbler og pakket ut mange esker. Vi har bestilt en koloni bier, en ekstra dronning og to komplette kuber, vi har satt potet og forsådd agurk og tomater og lignende. Så nå tror jeg det er på tide med bildebombe!

En gammel husgrunn i skogen vår! 
utsikten fra klobbskat-havna 
Ordnet ei hylle for ting (mat) som tåler frost i vedboden! 
Plantet vindruer (ja, de klarer seg faktisk her, de vi har kjøpt tåler opp til sone fem! ) 
Ordnet nye hylleløsninger i matboden 
Pusset ned de enorme PC-bordene våre for å male og lakke på nytt 
Fått full vår 
Store hylla i matboden 
Sett rabarbraen våkne til liv 
Forberedt buskefjerning, det er da den i midten som er helt vekk, samt flere små rett rundt den 
Malt og lakkert bordene 
Fått opp garderobeløsning på soverommet 
Hatt fint besøk en tidlig kveld 
Feiret nasjonaldagen (og fikk ny jobb samtidig!) 
HAtt ett annet fint besøk 
Gitt litt nødhjelp til en utslitt dronning 
Ordnet ingefær klar til planting 
Tatt mange saunaer 
Strikket ferdig to luer 
Begynt med fundamentet til drivhuset 
Og fjerna rosebuskene! 
Planter som våkner 
Dreneringsrør legges 
J med stampemaskinen! 
Halvveis ferdig 
Jordbær plantet 
Gjerde påbegynt 
Potetlandet pløyd 
Første start av kjøreklipper 
Vår nye bestevenn 
Overlevd Ikea 
Fått hjem Saga Skattepus 
Fått opp møbler 
og gjesteseng+ 
Satt poteter 
Plantet grønnsaker 
Fått mere grus 
blitt ordentlig svette 
Og nærmer oss ferdig! 






-
Bondens Marked
Er det noe jeg liker er det Bondens Marked, jeg elsker å spasere rundt og se på andres arbeid. Jeg finner inspirasjon og ofte noe godt å sette tennene i! Sandviklefsa var en ny opplevelse for oss og mamma kjøpte to biter umiddelbart!






-
Ekstra snacks til hønene: fø opp egne melormer og gresshopper!
De aller fleste vet at høner gjerne spiser innsekter om de får tak i dem, og at de er effektive lusefjernere til blomstene dine. Og mange velger å kjøpe tørkede gresshopper og melormer som litt ekstra protein lørdagsgodt til sine høner små. Men for den av dere som ikke krymper seg bare ved blotte tanken på å holde på med levende varianter går det ganske enkelt å avle frem selv for å gi til dem.
Her tenker jeg dele videoer (på engelsk) hvordan du går frem for å fø opp egne småkryp å glede hønene med! Obs på at dette er ikke for de med kryp-fobier altså.
-
Gratis såkalender
Jeg gikk inn på Google og tittet på de ulike såkalenderne de hadde der. Hvert år legges det ut en gratis kalender for å vise hva som skal såes når for å effektivisere planting på liten eller større hage. Jeg tenkte dele et par av de med dere! Det er nemlig ganske greit å planlegge litt i vinter hva du har planer om å så til neste år så du er tidlig nok ute!

Denne er fra Spiselig Hage, og er en gratis såkalender. Denne jeg valgte er fra 2020 og jeg valgte den pga de fine bildene av grønnsaker som er på den. 
Denne er fra Økohaven.dk og viser måned for måned hva som kan sås når og hvordan. -
Rovdyrsikring
Enten man har en kosekanin med utebur eller man har høner er det ikke til å unngå at Mikkel Rev fort fatter interesse for denne lettserverte maten man bokstavelig talt tilbyr på sølvfat. Dermed kan man jo med fordel prøve å sikre uteplassen til dyrene sine litt. Men hvordan kan man da enklest gjøre dette?Det første du kan gjøre er å anskaffe litt tykkere galvanisert netting for å bruke til en inngjerdet hage til kaninene. Denne kan du også med fordel bruke som nederste runde også til høner, fordi vanlig hønsenett kan lett stå i mot en høne som flakser men den tåler Dårlig Mikkel rev eller kanin-tenner. Et firkant-nett med galvanisert tråd tykkere enn 1 mm står bedre mot tenner og klør fra gravende rev, og du kan sette opp gjerdet så det stikker ned i bakken, gjerne litt utflytende utover slik at reven finner nettingen direkte når den prøver å grave seg under gjerdet.
Du kan også lage ramme med nett og bare legge utenfor gjerdet forankret med teltplugger eller tunge stein, eller du kan legge et belte av store steiner rett ved gjerdekanten. Skal du virkelig være hardcore kan du banke ned armeringsjern hele veien rundt, legge ned smalt armeringsnett, eller til og med lage en bunn av armeringsnett og armeringsjern før du dekker med jord og grus og tramper det flatt igjen.
-
Naturlig såpe
De aller fleste har et visst konsept om hvordan man lager såpe: Blande lut og fett i korrekt kombinasjon fører til det gode gammeldagse såpestykket vi alle husker fra barndommen.

Såpeurt Men visste du at det finnes noe enda mer naturlig såpemiddel enn dette? Moder natur forser oss nemlig med noe som heter Saponin. Dette er en kjemisk sammensetning av glukosider som finnes i en hel del forskjellige planter. De mest kjente er såpebær og såpeurt, men også gullris, lakrisrot og nøkleblom-arter inneholder saponin.
Såpeurten er den som er mest kjent for såpebruken, her er det primært rotstokken som brukes, men også blader og blomster inneholder noe mengder saponin, og de ferske blomstene kan bidra med en deilig duft. Rotstokk og blad tørkes og knuses for å brukes senere, du koker dette i ca 30 minutter. Vannet blir melkehvitt og lett skummende, og det er dette vannet du bruker for å vaske klær eller kropp og hår. Så lenge vannet blir skummende når du koker rotstokken kan du altså bruke denne flere ganger men før eller senere er all saponin kommet fra rotstokken og du kan kompostere denne.

Såpebær Tørkede frukter fra såpebærfamilien har allerede blitt etablert som «vaskenøtter» innenfor klesvask, ved å slenge fem-seks nøtter i en liten stoffpose og slenge denne inn i vaskemaskinen med klesvask kan du utvinne saponin til selve klesvaska.
Begge disse variantene er en vesentlig mildere og mer naturlig form for såpe enn noen håndlaget såpe noensinne kan bidra med, og er gjerne svært allergivennlige dessuten.
